Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/13101
Title: A didactic proposal for the implementation of CLIL and Project-Based Learning in Infant Education
Authors: Alastrué-Giner, Belén
metadata.dc.contributor.advisor: López Gándara, Yiyi
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES]El sistema educativo actual necesita cambios en cuanto a la enseñanza del inglés como lengua extranjera, por lo que existe una necesidad de implementar en las aulas de educación infantil metodologías alternativas, como el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) o el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP). La implementación de estas metodologías se propone con los objetivos de fomentar la motivación del alumnado y la adquisición de contenidos curriculares y lingüísticos. Para ello, la propuesta didáctica diseñada se basa en la enseñanza del inglés a partir de una unidad temática AICLE sobre los superhéroes y las superheroínas, la cual se trabaja mediante el desarrollo de un proyecto. Los resultados muestran que estas metodologías tienen efectos muy positivos en el proceso de aprendizaje del alumnado, adquiriendo contenidos de forma significativa e incrementando sus niveles de motivación. Por lo tanto, AICLE y el Aprendizaje Basado en Proyectos parecen metodologías idóneas para implementarse en la enseñanza del inglés en educación infantil.
[EN]The current educational system requires changes in terms of Teaching English as a Foreign Language in Infant education. This explains why there is a need for implementing alternative methodologies, such as Content and Language Integrated Learning (CLIL) or Project-Based Learning (PBL). The implementation of these methodologies is aimed at the promotion of the students’ motivation and acquisition of contents. To do so, the design of this didactic proposal is based on Teaching English as a Foreign Language through a CLIL thematic unit about superheroes and superheroines, which is worked through the development of a project. Results show that these methodologies have very positive effects on children’s learning process due to the significative acquisition of contents and improvement of the motivational levels. Therefore, CLIL and PBL seem to be very suitable methodologies for being implemented when Teaching English as a Foreign Language in Infant education
Issue Date: 19-Nov-2020
Appears in Collections:Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM Belen Alastrue Giner.pdf10,94 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright