Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/1075
Title: Teatro y discapacidad intelectual
Authors: García-Sánchez, María-José
metadata.dc.contributor.advisor: Luque-Ramos, Pedro-Jesús
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Pedagogía
Abstract: [ES]Según la American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD) (2004), la discapacidad intelectual se manifiesta en las limitaciones significativas que tiene el individuo en su interacción con el entorno. Por lo tanto, dichas limitaciones no dependen únicamente de la falta de capacidades adaptativas del sujeto, sino también de cuán facilitador o no pueda ser el entorno. El entorno contribuye positivamente al desarrollo y el desenvolvimiento de una persona con discapacidad intelectual cuando es propenso a crear contextos de apoyo. El arte ha demostrado ser de gran utilidad en lo que respecta a esta cuestión. Al ser el teatro una actividad artística y corporal, considero que puede ser efectivo el desarrollo de las habilidades comunicativas, expresivas y adaptativas de individuos con discapacidad intelectual. El presente trabajo analiza las razones que sustentan dicha afirmación desarrollando la discapacidad intelectual, teatro, comunicación, habilidades sociales y el teatro aplicado a la mejora de adaptación.
[EN]According to the American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD) (2004), intellectual disability is shown in the significant limitations that an individual has in his interaction with the environment; therefore, aforementioned limitations do not only depend on the lack of the subject’s adaptive abilities, but also how facilitator the environment may be. It can be stressed that the environment positively contributes to an individual’s development with intellectual disability when this environment is prone to create support contexts. Art has shown to be of great usefulness with respect to this matter. Being drama an artistic and body activity, it may be considered to be effective on the development of communicative, expressive and adaptive abilities of individuals with intellectual disability. This paper analyses the reasons which support the previous statement, developing intellectual disability, drama, communication, social abilities and drama applied to the improvement of adaptation.
Keywords: Psicología social
Issue Date: 24-Jul-2014
Publisher: Jaén: Universidad de Jaén
Appears in Collections:Grado en Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFG_GarcíaSánchez,MaríaJosé.pdf378,94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright


Items in TAUJA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.