Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/13117
Title: Cooperative leaning, TBL and ICT under the CLIL umbrella.
Authors: Merino Martín, Macarena
metadata.dc.contributor.advisor: Barrios Espinosa, María E.
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES]Este trabajo de final de máster aborda una propuesta didáctica real con el objetivo de mostrar como el aprendizaje cooperativo, el Aprendizaje Basado en Tareas (ABT) y las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) se pueden implementar en el Aprendizaje Integrado de Contenido y Lenguaje (AICLE) en Educación Primaria. Para ello, previamente se ha realizado una investigación y un estudio teórico de estos conceptos y se ha tenido como referencia la legislación actual. El enfoque AICLE requiere el uso de metodologías innovadoras. Así pues, el aprendizaje cooperativo y la ABT favorecen situaciones comunicativas reales en el aula, el desarrollo cognitivo y un rol activo del alumnado. Al mismo tiempo, las TIC son utilizadas como un recurso para captar la atención del alumnado y facilitar la creación de materiales. Todo ello se combina con la intención de conseguir la motivación del alumnado y el éxito de una educación bilingüe significativa.
[EN]This masters’ dissertation includes an authentic didactic proposal with the aim of showing how cooperative learning, Task Based Learning (TBL) and Information and Communications Technologies (ICT) can be implemented in Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Primary Education. To do this, a previously-researched and theoretical study of these concepts has been carried out and current legislation has been used as a reference. The CLIL approach requires the use of innovative methodologies. Cooperative learning and TBL favour real communicative situations in the classroom, cognitive development and an active role from students. At the same time, ICTs are used as a resource to capture students’ attention and facilitate the creation of materials. All of this comes together with the intention of achieving the motivation of students and the success of a meaningful bilingual education
Issue Date: 19-Nov-2020
Appears in Collections:Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM Macarena Merino Martin.pdf5,47 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright