Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/13118
Title: Exploitation of resources in CLIL settings. A proposal for the optimization of the role of language assistants.
Authors: García Soler, Manuel
metadata.dc.contributor.advisor: Fernández Costales, Alberto
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES]La presente tesis tiene como objetivo examinar la situación actual de los asistentes de idiomas en los colegios españoles de educación primaria. En particular, basándose en una extensa revisión de la literatura en dicho campo, esta tesis está destinada a aclarar cuáles son las ventajas y las carencias de contar con asistentes de idiomas en los programas AICLE. Además, el propósito de este proyecto es centrarse en las carencias de los programas de asistentes de lenguas y señalar posibles implicaciones pedagógicas y una propuesta para la optimización del papel de los asistentes de idiomas en contextos AICLE. La introducción de los asistentes de idiomas puede promover algunas de las fortalezas de AICLE, como su enfoque comunicativo. Sin embargo, investigaciones recientes señalan que todavía hay algunas lagunas con respecto a su explotación y el propósito de esta tesis es aclarar qué podría mejorarse a través de una propuesta para capacitar a asistentes de idiomas en este contexto específico.
[EN]The present Master’s Thesis aims to examine the current situation of language assistants in Spanish schools of Primary Education. In particular, relying on an extensive literature review in the field, this dissertation is intended to clarify what are the assets and shortages of having language assistants in CLIL programmes. Moreover, the purpose of this project is to focus on the shortages of language assistant programmes and point out possible pedagogical implications and a proposal for the optimization of the role of language assistants in CLIL contexts. The introduction of language assistants may promote some of the strengths of CLIL, such as its communicative nature. However, recent research points out that there are still some lacunae concerning the role of language assistants in bilingual education. Hence, the purpose of this dissertation is to clarify what could be improved through a proposal for training language assistants in this specific setting.
Issue Date: 19-Nov-2020
Appears in Collections:Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM Manuel Garcia Soler.pdf704,33 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright