Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/13120
Title: Multiple Intelligences Theory applied to Natural Sciences. A CLIL proposal for the 5th year of Primary Education
Authors: Juan-Sánchez, María D.
metadata.dc.contributor.advisor: Casas Pedrosa, Antonio V.
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES]Este Trabajo Fin de Máster pretende aplicar la Teoría de las Inteligencias Múltiples en la asignatura de Ciencias Naturales en Educación Primaria dentro del contexto AICLE. En primer lugar se presenta una revisión de la literatura sobre estas metodologías junto con algunos resultados de AICLE relacionados con la asignatura. La mayor parte de la segunda parte está dedicada al diseño de una propuesta didáctica para el 5º curso, desarrollando los elementos fundamentales en los que se ha enmarcado: objetivos, contenidos, competencias clave, atención a la diversidad, recursos, actividades y evaluación, con el fin de crear un entorno de enseñanza-aprendizaje significativo y atractivo que considera las inteligencias que el alumnado posee y las promociona mientras aprende una materia en inglés. Finalmente, se proporciona un conjunto de conclusiones dirigidas hacia la futura implementación de los enfoques estudiados que dan sentido al conocimiento adquirido a través de este trabajo y Máster.
[EN]This MA dissertation is intended to apply the Theory of Multiple Intelligences within the CLIL context for the Natural Science subject in Primary Education. Firstly, a literature review regarding these methodologies together with some CLIL outcomes related to the subject are presented. The bulk of the second part is devoted to the design of a didactic proposal for the 5th grade, developing the essential elements in which it has been framed: objectives, contents, key competences, attention to diversity, resources, activities and assessment, pursuing to create a suitable, meaningful, and appealing teaching- learning environment that considers the intelligences students possess and promotes all of them when learning a subject through English. Finally, a set of conclusions addressed towards the future implementation of the approaches studied is supplied, thus giving sense to the knowledge acquired through this work and Master’s degree.
Issue Date: 19-Nov-2020
Appears in Collections:Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM Maria Dolores Juan Sanchez.pdf3,94 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright