Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/13126
Title: A didactic proposal on CLIL and Multiple Intelligences in 5th Primary Education. Attending learners’ Multiple Intelligences through CLIL
Authors: García Vaquero, Robert
metadata.dc.contributor.advisor: Fernández Costales, Alberto
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES]Este trabajo reflexiona sobre la aplicación de la metodología AICLE como forma de desarrollar el aprendizaje de una segunda lengua, así como desarrollar las inteligencias múltiples del educando. Para conseguirlo, analiza la adquisición de una segunda lengua, la manera en la que la metodología AICLE mejora este proceso y el papel que juegan las Inteligencias Múltiples en este procedimiento. El objetivo de este TFM es determinar una manera de adaptar el proceso de aprendizaje de contenidos y lenguas extranjeras a cada tipo de inteligencia que presenten sus estudiantes para incrementar la probabilidad de éxito de dicho proceso. Se considerarán varios factores para desarrollar AICLE a través de la teoría de las Inteligencias múltiples, como la competencia lingüística en la lengua extranjera del profesorado y aportar a los estudiantes las herramientas lingüísticas adecuadas. Además, analizaremos las horas dedicadas a la lengua extranjera en el currículum español, incluyendo propuestas de mejora.
[EN]This Master’s dissertation reflects on the feasibility of Content and Language Integrated Learning (CLIL) as a methodology that can be used to developing the learning of a second language, as well as promoting learners’ multiple intelligences. To do this, the present document analyses the way second language is acquired, how does CLIL improve this acquisition process, and the role that the Multiple Intelligences’ (MI) theory plays in this procedure. To this end, this Master’s dissertation presents a didactic proposal intended to promote learners’ language competence in the L2 while students acquire content knowledge. Several factors will be considered to develop CLIL through the MI theory, such as teachers’ foreign language level and suitable methodological techniques to provide students with the appropriate linguistic tools. The document also examines the distribution of hours devoted to foreign languages within the Spanish curriculum, and improvement proposals will be offered.
Issue Date: 19-Nov-2020
Appears in Collections:Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM Robert Garcia Vaquero.pdf4,38 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright