Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/13130
Title: The Multiple Intelligences theory, CLIL and Lifelong learning: a didactic proposal for the English class
Authors: Ogalla-Castillo, Sonia
metadata.dc.contributor.advisor: Rodríguez Loro, Nora
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES]El presente trabajo fin de master pretende contrastar sistemas tradicionales de enseñanza con modelos educativos que consideran los intereses y necesidades del alumno/a como factores imprescindibles. Además, he intentado resaltar la importancia de integrar la teoría de las Inteligencias Múltiples desarrollada por Howard Gardner y elementos específicos de la metodología característica de AICLE para conseguir resultados positivos en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Las sesiones de la propuesta didáctica de este trabajo desarrollan una o dos inteligencias en concreto para atender a la diversidad y facilitar el aprendizaje de ocho maneras diferentes. Las actividades propuestas tienen como objetivo motivar a los alumnos/as y producir experiencias significativas garantizando oportunidades que les permitan adquirir aprendizaje para toda la vida, utilizando recursos tecnológicos y estrategias que les sirvan de andamiaje, teniendo en cuenta las demandas de la sociedad del sigo 21 y las estrategias más favorables para que puedan ser estudiantes competentes de idiomas
[EN]This dissertation intends to contrast traditional approaches of teaching with student-centred models that place an emphasis on the students’ interests and needs. Moreover, I have attempted to highlight the importance to implement the Multiple Intelligences theory developed by Howard Gardner and to integrate key elements of CLIL methodology in order to achieve positive outcomes in the teaching and learning process. In the didactic proposal of this dissertation all the sessions have one or two intelligences as the main target/s in order to facilitate learning in eight different ways and address diversity. The tasks proposed aim to provide meaningful learning experiences and strengthen students’ motivation through engaging activities that contribute to lifelong learning and ameliorate the acquisition of cognitive skills through scaffolding and the use of ICT resources. Furthermore, it tries to address the demands of 21st century society and the foreign language acquisition to help students become competent language learners.
Issue Date: 19-Nov-2020
Appears in Collections:Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM Sonia Ogalla Castillo.pdf4,12 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright