Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/2241
Title: The Importance of Using and Analyzing Dialogues to Promote Communicative Competence and Awaken Learners’ Consciousness of their Learning Process. The Use and Analysis of Communication Strategies in Dialogues
Authors: FRANCO-RODRÍGUEZ, FÁTIMA
metadata.dc.contributor.advisor: LUQUE-AGULLÓ, GLORIA
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES] Este proyecto de investigación analiza la importancia del uso y análisis de los diálogos como actividades reales que promueven la Competencia Comunicativa y despiertan el conocimiento de los alumnos de su proceso de aprendizaje. También analiza el uso de las Estrategias Comunicativas en los diálogos. Para podernos comunicar satisfactoriamente, las reglas del discurso y el uso de Estrategias Comunicativas son esenciales en las conversaciones de la vida diaria, que a menudo implican malos entendidos y fallos comunicativos. Para solucionar estos malos entendidos o falta de entendimiento entre los participantes, la negociación del significado a través del uso de las estrategias comunicativas es clave (Yule & Tarone, 1991). Los alumnos de 3º de la ESO han compuesto sus diálogos partiendo de una selección de diálogos con situaciones de la vida cotidiana. El profesor ha identificado y analizado las Estrategias Comunicativas que han usado para negociar el significado cuando existían problemas comunicativos.
[EN] This final project deals with the importance of using and analysing dialogues as authentic activities to promote Communicative Competence and awaken learners´ consciousness of their learning process. At the same time, it analyses the use of Communication Strategies in dialogues. In order to communicate efficiently, speech rules and the use of Communication Strategies are essential in daily conversations, which often involve misunderstandings and therefore, communication breakdowns. To solve these misunderstandings or lack of understanding between participants, negotiation of meaning through the use of communication strategies is used to overcome problems in communication (Yule & Tarone, 1991). A selection of dialogues simulating daily life situations has been chosen to justify how they promote Communicative Competence. Besides, based on this selection, 3rd ESO learners have produced their own dialogues, where the teacher has identified and analysed the learners´ use of Communication Strategies to negotiate the difficult parts of their communication.
Issue Date: 6-Nov-2015
Appears in Collections:Máster Univer. Lingüística aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Final Project Fátima Franco.pdf14,67 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright