Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/3561
Title: Estudio de correlación entre las variables autoestima, consumo de alcohol y creatividad.
Authors: Peinado-Pérez, Juana-Mª
metadata.dc.contributor.advisor: Iglesias-Parro, Sergio
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Psicología
Abstract: El objetivo es estudiar la relación entre las variables creatividad, autoestima y consumo de alcohol en estudiantes para proponer programas de prevención en el consumo de sustancias principalmente el alcohol. Para llevar a cabo el estudio se administraron los tests (Test de Rosenberg, prueba de creatividad de Guildford y AUDIT) a 50 estudiantes con edades entre 18 y 26 años y posteriormente se estudió la correlación. De acuerdo con mi hipótesis se esperaba una relación positiva entre las variables autoestima y creatividad y una relación negativa de estas dos variables con el consumo de alcohol. La variable creatividad varió sutilmente al igual que la autoestima y consumo de alcohol se obtuvieron resultados muy homogéneos. Todos los participantes obtuvieron una autoestima alta y un consumo de alcohol reducido. En los resultados los niveles de correlación fueron débiles y las diferencias no significativas entre las tres variables. Finalmente aceptamos la hipótesis nula.
The aim of this dissertation is to study the relationship between the variables of creativity, self-esteem and alcohol consumption amongst university students of psychology. The outcome of the study will be to propose prevention programmes in the use of socially accepted substances such as alcohol. To carry out the study measuring instruments (Rosenberg Test, test and creativity of Guildford AUDIT) were given to 50 students aged between 18 to 26 years old. The correlation was studied afterwards. A positive relationship between self-esteem and creativity and a negative relationship between these two variables with alcohol consumption, was expected according to my hypothesis. Creativity varied very subtly as did self-esteem and alcohol consumption, for which the results obtained were very homogeneous. All participants had high self-esteem and a low level of alcoholconsumption. The results showed weak correlation levels and no significant differences between the three variables. Finally, the null hypothesis is accepted.
Issue Date: 11-Jun-2016
Publisher: Jaén: Universidad de Jaén
Appears in Collections:Grado en Psicología

Files in This Item:

NO SE HA AUTORIZADO la consulta de los documentos asociados



This item is protected by original copyright