Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/5040
Title: The gothic novel as a didactic resource to enhance efl learning in secondary education
Authors: Oye-Monzo, Noelia
metadata.dc.contributor.advisor: Ruiz-Mas, José
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: This Master’s Thesis carries out a research project about the advantages of using literary texts in the Secondary School classroom, endeavouring to prove that English Gothic literature may constitute a versatile didactic resource as valid as any other literary genres which are currently and widely used in EFL teaching. In order to demonstrate the significance of Gothic and Neo-Gothic fiction in English literature and culture, a brief summary of the history of the Gothic novel is introduced. Besides that, part of the research is dedicated to what the main researchers on literature as a didactic resource have written about the topic, offering advantages and benefits that outstrip and refute any reticence. Moreover, the role of literature in the Spanish and Andalusian official curricula is summarized. The state of the art section includes an analysis on the incidence of Gothic literature in modern textbooks and workbooks currently employed in Spanish Secondary Schools with the purpose of identifying its level of incidence in FLT to teenagers, the main activities used and the literary knowledge students are expected to learn from the literary activities proposed by these textbooks and workbooks. Finally, my Didactic Unit offers a general approach to the Gothic novel, in which I have tried to make up for the deficiencies that I have found in current EFL textbooks by creating a thorough corpus of “Gothic” activities in an attempt to prove that the exploitation of English literature, and especially Gothic and Neo-Gothic fiction, can enhance our students’ development of all their communicative skills.
Esta Memoria de Fin de Máster lleva a cabo una investigación sobre las ventajas del uso de los textos literarios en el aula de educación secundaria y se centra en demostrar que la literatura gótica en lengua inglesa constituye un recurso didáctica versátil tan válido como cualquier otro género literario ampliamente explotado en la actualidad para la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Para probar la relevancia de la narrativa gótica y neo-gótica en la literatura y culturas inglesas, se incluye un breve resumen de la historia de la novela gótica. Además, parte de esta investigación está dedicada a lo que los principales investigadores sobre la literatura como recurso didáctico han escrito sobre el tema, y se ofrecen ventajas y beneficios 5 que refutan cualquier reticencia. El estado de la cuestión concluye con un informe sobre la incidencia de la literatura gótica en los libros de texto y sus correspondientes cuadernos de trabajo actuales con el objetivo de identificar la frecuencia con la que aparecen referencias a dichas obras, las principales actividades y el conocimiento literario que se supone que deben adquirir los estudiantes tras realizar las correspondientes actividades. Por último, la unidad didáctica que presento ofrece una aproximación general a la novela gótica, en la que he intentado dar respuesta a las carencias que he encontrado en los actuales métodos de inglés como lengua extranjera mediante la creación de un extenso corpus de actividades “góticas” con el propósito de demostrar que la utilización de la literatura inglesa, especialmente la narrativa gótica y neo-gótica, puede contribuir a mejorar el desarrollo de las destrezas comunicativas de nuestro alumnado.
Keywords: lengua extranjera: Inglés
Issue Date: 25-May-2017
Appears in Collections:Máster Univer. Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas

Files in This Item:

NO SE HA AUTORIZADO la consulta de los documentos asociados



This item is protected by original copyright


Items in TAUJA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.