Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/5205
Title: INCLUSIÓN DE ALUMNOS/AS CON TDAH EN LA ETAPA DE EDUCACIÓN INFANTIL
Authors: Lendínez-Sánchez, Macarena
metadata.dc.contributor.advisor: Hernández Fernández, Antonio
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Pedagogía
Abstract: Uno de los trastornos más frecuentes de la infancia, es el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Dado el incremento de casos con presencia de síntomas de hiperactividad, nos sirve para detectar la necesidad de una intervención en el ámbito educativo temprana y evitar mayores dificultades en edades más avanzadas. En el presente trabajo vamos a realizar una revisión bibliográfica de lo que se compone el marco teórico; educación inclusiva, inclusión, educación infantil y TDAH, este último será el más detallado en el que aparece el diagnóstico, las conductas y síntomas. Seguidamente se presenta un programa de intervención educativa el cual tendremos en cuenta para la realización de nuestra propia intervención en el aula. Más adelante se presenta unas pautas que el profesor debe seguir tanto en el aula como en la realización de las actividades, además, de los diferentes tratamientos para este alumnado. Por último se detalla la autoestima y las habilidades sociales en este tipo de alumnado ya que carecen de ellas y las posibles adaptaciones curriculares. Para finalizar se presentan la intervención educativa con actividades de concentración, un taller de relajación y unas clases de yoga.
One of the most common childhood disorders is Attention Deficit Disorder and Hyperactivity (ADHD). Given the increase in cases with the presence of symptoms of hyperactivity, it serves to detect the need for intervention in the early educational setting and to avoid greater difficulties in the more advanced ages. In this paper a bibliographical review of a theoretical framework has been done, considering as main aspects: Inclusive education, inclusion, early childhood education and ADHD. The latter will be the most detailed concept in which the diagnosis,behaviors analysis and symptoms appear. In addition, we present an educational intervention program where we will bear in mind the development of our own intervention in classroom. Below some guidelines that the teacher appear, which must be followed both in the classroom and in the fulfillment of the activities, as well as the development of different treatments for these students. Furthermore, the self-esteem and social skills in this type of student are detailed, as well as the lack of them in this type of students and the possible curricular adaptations. Finally we present the educational intervention with activities of concentration, a relaxation workshop together with some yoga classes.
Issue Date: 23-May-2017
Publisher: Jaén: Universidad de Jaén
Appears in Collections:Grado en Educación Infantil (Jaén)

Files in This Item:

NO SE HA AUTORIZADO la consulta de los documentos asociados



This item is protected by original copyright


Items in TAUJA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.