Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/5592
Title: Diferencias evolutivas en creatividad
Authors: del-Pino-Castillo, Inmaculada
metadata.dc.contributor.advisor: Lechuga-García, María-Teresa
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Psicología
Abstract: La importancia de la creatividad en la resolución de todo tipo de problemas se ha puesto de manifiesto en muchas investigaciones. En este Trabajo de Fin de Grado me propongo examinar posibles cambios evolutivos en creatividad, razonamiento y solución de problemas a lo largo de los años de educación obligatoria. Se presentará un estudio llevado a cabo para examinar diferencias evolutivas en creatividad en niños y adolescentes. En el estudio participaron 208 sujetos que cursaban educación primaria y educación secundaria obligatoria. Estos estudiantes realizaron tareas que medían pensamiento divergente y pensamiento convergente. Los resultados encontrados confirman la existencia de diferencias evolutivas en creatividad, siendo los alumnos de secundaria más creativos que los de primaria. Esto permite concluir que la creatividad mejora con la edad. Para finalizar se tratan diversos aspectos de este estudio en particular y de la relación entre diferencias evolutivas y creatividad en general
The importance of creativity in solving all kinds of problems has been revealed in many researches. In this dissertation, I propound to examine the relationship between different measures of creativity and reasoning and problem solving and examine whether these relationships change over the years of compulsory education. In the first part of this work I will review several aspects related to the developmental differences in creativity. In the second part, a study will be presented to examine differences in creativity in children and teenagers. The study involved 208 subjects who were in compulsory primary and secondary education. These students performed tasks which measured divergent thinking and convergent thinking. The results confirm the existence of differences in creativity, with secondary school students being more creative than primary school students. This allows us to conclude that creativity improves with age. Finally, various aspects of this study and about the relationship among differences and overall creativity are discussed.
Keywords: Psicología evolutiva y de la educación.
Issue Date: 22-May-2017
Publisher: Jaén: Universidad de Jaén
Appears in Collections:Grado en Psicología

Files in This Item:

NO SE HA AUTORIZADO la consulta de los documentos asociados



This item is protected by original copyright


Items in TAUJA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.