Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/15229
Title: | La Educación Ambiental en Educación Primaria |
Authors: | Ortega Jiménez, Víctor |
metadata.dc.contributor.advisor: | García Luque, Antonia |
metadata.dc.contributor.other: | Universidad de Jaén. Didáctica de las Ciencias |
Abstract: | La contaminación ambiental es un problema derivado del comportamiento humano que debe ser abordado desde una perspectiva multidisciplinar. Desde el punto de vista de la docencia, la educación ambiental incluida en el currículo del alumnado de forma transversal podría ser una solución que permita generar cambios en el comportamiento a largo plazo. En este TFG se elabora un marco teórico sobre la educación ambiental en educación primaria y además se propone una unidad didáctica sobre reciclaje, ya que es una parte del cuidado del medio ambiente que se puede trabajar en edades tempranas. Está diseñada para el primer ciclo de educación primaria porque se considera la etapa ideal para generar cambios en el comportamiento. En la unidad didáctica se utiliza la herramienta de la gamificación para conseguir un aprendizaje significativo. Con ella se pretende dotar a los docentes de herramientas que permitan pasar de la enseñanza tradicional a una enseñanza activa. Environmental pollution is a problem derived from human behavior that must be addressed from a multidisciplinary perspective. From the teaching point of view, the environmental education included in the curriculum of the students in a transversal way could be a solution that allows generating changes in long-term behavior. In this TFG a theoretical framework on environmental education in primary education is elaborated and a didactic unit on recycling is also proposed, since it is a part of caring for the environment that can be worked on at an early age. It is designed for the first cycle of primary education because it is considered the ideal stage to generate changes in behavior. In the didactic unit the gamification tool is used to achieve meaningful learning. The aim is to provide teachers with tools that allow them to go from traditional to active teaching. |
Issue Date: | 27-May-2020 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
metadata.dc.rights: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | Grado en Educación Primaria (Jaén) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vctor_Ortega_Jimnez_TFG.pdf | 573,78 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
Items in TAUJA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.