Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/2107
Title: | La cultura íbera en educación primaria |
Authors: | Merino Ruíz, Ángel Luis |
metadata.dc.contributor.advisor: | Jaén Milla, Santiago |
metadata.dc.contributor.other: | Universidad de Jaén. Didáctica de las Ciencias |
Abstract: | Actualmente en España el método que predomina en la didáctica de la historia en las aulas es el de una metodología de historia enunciativa, es decir, todo el proceso de enseñanza-aprendizaje se basa en la mera transmisión de los hechos y conocimientos a través de los libros de texto, sin hacer al alumno partícipe y protagonista de su propio aprendizaje.
Con este trabajo quiero abordar otra metodología bien distinta, ya que en todo el proceso de enseñanza-aprendizaje del alumno, él es el protagonista, haciéndole partícipe en este proceso de forma que él mismo sea el que construya su propio conocimiento a través de sus propias experiencias personales, en un contexto de aprendizaje significativo. Esto conlleva que el alumnado sea el que marque el ritmo de aprendizaje para poder afianzar de forma correcta los conceptos a adquirir.
El trabajo se divide en tres partes, las dos primeras se abordarán una fundamentación teórica, adentrándome en los conceptos claves: Historia y Didáctica de la Historia. La tercera presento una propuesta de intervención didáctica, en la que me centraré en la enseñanza del pueblo Íbero a partir de un yacimiento descubierto en mi localidad, Valdepeñas (Ciudad Real), que será esencial en el proceso de enseñanza, utilizándolo como base de conocimiento y experimentación para hacer más interesante el proceso de aprendizaje al alumno. Currently in Spain the teaching of history takes place in the classroom through a declarative history methodology, that is to say, the whole process of teaching and learning is based on the mere transmission of facts and knowledge through text books without the student being a participant and protagonist of their own learning. With the completion of this work I intend to show a very different approach, since, in the whole process of teaching and learning, I believe that the student takes the leading role, being not only a participant in this process but also the one to build up their own knowledge through their own personal experiences, in a context of significant learning. This means that the student is the one who sets the pace of learning to properly consolidate the concepts acquired. This research is divided into three parts; the first two parts of this study will explain what history is and the great difference between history and history as a science. The second part will deal with the teaching of history, its background in Spain and the difficulties in the current methodology. Finally, the third part will focus on educational intervention, which I will approach through studying teaching techniques in an Iberian village which was discovered and unearthed in my area, Valdepeñas (Ciudad Real), which will be essential for the study of the teaching process by using it as base of knowledge and experimentation in order to make the student´s learning process more interesting. |
Keywords: | Educación Física |
Issue Date: | 27-Jul-2015 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
metadata.dc.rights: | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess |
Appears in Collections: | Grado en Educación Primaria (Jaén) |
Files in This Item:
NO SE HA AUTORIZADO la consulta de los documentos asociados
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License