Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/5077
Title: | THE TEACHING OF HUMAN RIGHTS THROUGH ENGLISH POETRY: THE MERSEY POETS |
Authors: | Ortega-Domingo, Marta |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ruiz-Mas, José |
metadata.dc.contributor.other: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | Este TFM consiste en hacer una propuesta razonada sobre cómo enseñar los derechos humanos a los alumnos de Bachillerato a través de la literatura inglesa del siglo XX y más concretamente a través de la poesía (The Mersey Beat Poets). Para ello es necesario centrarnos en el derecho número tres plasmado en la Declaración Universal de Derechos Humanos, el cual dice: “Todo el mundo tiene derecho a la vida, la libertad y la seguridad personal”. Se pretende mostrar a los alumnos de este nivel una serie de valores que aprenderán mediante motivadoras actividades, pero sobre todo a través de textos auténticos. Tales textos pretenden también acercarles a la literatura y a la lengua real usada en los países de habla inglesa. El alumnado aprenderá además que la lectura no sólo sirve para realizar actividades de clase, sino también para poder extraer de ella información de interés. Ello les permitirá llegar a conocer más sobre otras culturas y movimientos del siglo XX, en concreto mediante el análisis de la poesía. Conocerán el movimiento cultural “hippie” (uno de los movimientos pioneros en la concienciación de los derechos humanos) así como diferentes puntos de vista de los escritores anglófonos que vivieron en esta época. En definitiva, se pretende conseguir que los alumnos aprendan a apreciar la literatura y que no la perciban como un tipo de lectura aburrido y desmotivador, sino que mediante su propio trabajo individual y en grupo descubran en tales textos literarios los valores y características de una época crucial en la evolución cultural e ideológica de la humanidad que preconizó la búsqueda de la paz y una sociedad pacífica. This Master’s Thesis deals with a reasoned proposal of how to teach Human Rights to our Post-Obligatory Secondary School students through the English literature of the 20th century and more precisely through poetry (The Mersey Beat Poets). I wish to concentrate on human right number three of the Universal Declaration of Human Rights, which insists on “the right to life, liberty and personal security”. My main aim is to teach students of this level a series of values which will be learnt through motivating activities, but also through authentic texts. Moreover, these texts will provide them with the opportunity of approaching literature and the real language as used in English-speaking countries. Students will also learn that reading is not only useful for carrying out interesting and meaningful activities in the EFL classroom, but also for obtaining relevant and useful information. Through poetry analysis I hope to help them to get to know more about other cultures and movements of the 20th century. Students will know more about the “hippie” cultural movement –one of the pioneering movements in the process of consciousness-raising of human rights–, apart from the different points of view of the Anglophone writers who lived in that period. In conclusion, my main objective is to encourage students to learn to appreciate literature and perceive it not as a boring and demotivating activity and at the same time promote the knowledge of the values and characteristics of a crucial period in the cultural and ideological development of humankind in their search for peace and a non-violent society through the students’ individual and group work. |
Keywords: | Inglés |
Issue Date: | 26-May-2017 |
metadata.dc.rights: | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas |
Files in This Item:
NO SE HA AUTORIZADO la consulta de los documentos asociados
This item is protected by original copyright |
Items in TAUJA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.