Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/5078
Title: ON AIR: RADIO AS A CLASSROOM TOOL IN THE TEACHING OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE
Authors: Roberts, Cassandra
metadata.dc.contributor.advisor: Olivares-Merino, Julio-Ángel
Abstract: Incorporating radio to the foreign language classroom is an extremely exploitable resource. Radio is a tool which, surprisingly, has been rather over-looked in terms of educational purposes and was substituted by other tools such as television and internet. This project aims to describe what educational radio is, what it involves, and how to use it. One of the principle reasons radio should be incorporated to English class in Secondary Education is flexibility. This is because radio can be adapted to the FL classroom in an infinite number of ways and for a variety of reasons. In addition, radio meets the expectations of the Common European Framework since it is a communicative tool which fosters receiving and answering messages in the foreign language as well as being culturally enriching for its unpinned origin, diverse topic range and authenticity. Finally, motivation is an essential question to take into account in any teaching context. Related with the first idea, radio is diverse, which means that it can be included in lessons in a never-ending number of ways, which breaks from routine and is, therefore, motivating. Another reason for radio being particularly inspiring is that it is a dynamic and active tool, especially when creating radio programmes.
La incorporación de la radio al aula de lengua extranjera es un recurso harto aprovechable. La radio es un recurso que, sorprendentemente, ha sido ignorado en el ámbito de la educación, siendo sustituida por la televisión e internet. El objetivo de este proyecto es definir qué es la radio educativa, en qué consiste y cómo implementar su uso. Una de las razones principales para usar la radio en la clase de inglés en Educación Segundaria es la flexibilidad que este recurso ofrece. Hay infinitas formas de adaptarla a la clase de lengua extranjera, siempre atendiendo, también, a varias razones. Además, la radio cumple las normativas establecidas por la Unión Europea ya que es una herramienta comunicativa que fomenta tanto la recepción como la producción de mensajes en la lengua extranjera, así como el enriquecimiento y capacitación que de su uso se deriva, gracias a la diversidad de fuentes y temáticas a las que va ligada, sin obviar la veracidad que comporta. Por último, la motivación es un factor que se debe tener en cuenta en cualquier tipo de enseñanza. Al hilo de la primera idea, la radio muestra una diversidad elocuente y, consecuentemente, puede ser incorporada a partir de múltiples plasmaciones, lo cual rompe la rutina y es motivador. Otra razón que hace de la radio un excelente recurso académico es que opera como una herramienta dinámica y activa, especialmente cuando se trata de crear programas de radio.
Keywords: lengua extranjera
Issue Date: 26-May-2017
Appears in Collections:Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas

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