Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/7031
Title: INTERNACIONALIZACIÓN DEL SECTOR PORCINO ESPAÑOL EN JAPÓN
Authors: Martínez Miraut, María José
metadata.dc.contributor.advisor: Dávila Vargas-Machuca, Mª Angustias
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Economía
Abstract: [ES] El objetivo de este trabajo consiste principalmente en estudiar la evolución de la exportación de carne porcina de España a la Unión Europea y a países terceros en el periodo 2008-2014, con especial interés en el estudio de la oportunidad que tienen las empresas españolas para exportar en el mercado japonés. Utilizando las fuentes estadísticas del sector ANICE, ICEX y MAGRAMA obtenemos las siguientes conclusiones: España es uno de los principales países exportadores de carne de cerdo. Se produce una disminución del precio en 2014 debido al exceso de carne de cerdo en el mercado. Su destino prioritario es la Unión Europea, aunque aumenta su presencia en países terceros. Japón ha supuesto que el cien-e de 2014 sea histórico. El producto español líder en este mercado es el jamón sin deshuesar. España cumple con los requisitos necesarios para expmiar carne porcina al estricto mercado japonés y el no representar tasas arancelarias elevadas favorece la exportacion español este país
[EN] The main purpose of this work is to study the evolution of the exportation of porcine meat from Spain to the European Union and to other countries in the period 2008-2014. Likewise, it is studied how the Spanish companies could expmi their product in the Japanese market.Using the principal statistics resources related to this sector, ANICE, ICEX and MAGRAMA, the followingconclusions have been obtained: Spain is one of the most important countries exp01iing porcine meat. In 2014, the price of the product decreased due to an excess of porcine meat in the market. The European Union is the main destination though, the sales to other countries have increased. The exports to Japan have led to historie figures in 2014. The principal Spanish product in this market is boned jam. The fact that Spain fulfills the requirements to export porcine meat to the strict Japanese market linked to the lack of high taxes favour the Spanish exp01is to that country.
Issue Date: 10-Jan-2016
Publisher: Jaén: Universidad de Jaén
Appears in Collections:Grado en Administración y Dirección de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFG - MARTINEZ MIRAUT, MARIA JOSE.pdf1,63 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright


Items in TAUJA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.