Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/8130
Title: EL NÚMERO CARDINAL EN EDUCACIÓN INFANTIL
Authors: COBO-MORILLO, AURORA
metadata.dc.contributor.advisor: GARCÍA-GARCÍA, FRANCISCO-JAVIER
metadata.dc.contributor.other: Universidad de Jaén. Didáctica de las Ciencias
Abstract: Con este trabajo fin de grado, trato de explorar propuestas para el aprendizaje funcional del número natural en su concepción cardinal, así como para la iniciación a la composición y descomposición aditiva en Educación Infantil. Para la elaboración de ello, he diseñado distintas situaciones en las que el alumnado debían cardinar, y utilizar la composición y descomposición aditiva. Estas situaciones las he implementado en el Colegio Público de Educación Infantil y Primaria Real Mentesa de la Guardia de Jaén, con niños y niñas de segundo ciclo de Educación Infantil, en concreto con niños y niñas de 5 años. La actividad estaba diseñada con constelaciones y la realicé en tres partes. En la primera parte trabajé la cardinación simple, en la segunda, trabajé la descomposición aditiva y en la tercera y última parte trabajé la composición aditiva. Una vez realizada la actividad pude observar que los niños y niñas en algunos juegos pusieron en funcionamiento el conocimiento matemático que daba lugar a la resolución de este, pero que en otros casos en los que no utilizaron el conocimiento matemático óptimo recurrieron a otro tipo de estrategias que les ayudo a realizar este juego con éxito
With this final degree project, I try to explore proposals for the functional learning natural numbers in its cardinal conception as well as for the initiation to aditive composition and additive in Early Childhood Education. To do this, I have designed different situations in which students had to measure collections and use the composition and additive decomposition. These situations were implemented in the Public School of Early Childhood Education and Primary Education Real Mentesa at La Guardia de Jaén, with boys and girls of the second cycle of Early Childhood Education, specifically with 5 years old kids. The activity was designed with constellations and I included three parts. In the first part, I focused measuring collections, in the second, I focused on additive decomposition, and in the third and last part I focused on the additive composition. Once the activity was done I could observe that children put in action the optimal mathematical knowledge in some games, which led to the proper solution. But in other cases in which they did not use the optimal mathematical knowledge, they came up with another types of strategies, that I also helped them to solve the situation successfully
Issue Date: 22-May-2018
Publisher: Jaén: Universidad de Jaén
Appears in Collections:Grado en Educación Infantil (Jaén)

Files in This Item:

NO SE HA AUTORIZADO la consulta de los documentos asociados



This item is protected by original copyright


Items in TAUJA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.