Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/8328
Title: | Programa de Mindfulness para las Altas Capacidades (PROMAC) |
Authors: | Millán-Santiago, María-Isabel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Colmenero-Jiménez, José-María |
metadata.dc.contributor.other: | Universidad de Jaén. Psicología |
Abstract: | [ES] El presente trabajo está centrado en la necesidad de intervenir en niños y niñas de altas capacidades con perfeccionismo
excesivo. Dicho perfeccionismo puede llevarles a no tolerar adecuadamente la frustración y a mostrarse ansiosos en
determinadas situaciones. Esta necesidad de intervención se hace especialmente patente por la existencia de otras
características frecuentes en este tipo de niños, tales como el presentar distracciones habituales y una alta intensidad
emocional y sensorial, lo que les genera conflictos emocionales. Dichas características pueden provocar déficits en sus
habilidades interpersonales.
Atendiendo a la anterior necesidad, se plantea un programa basado en mindfulness, que comprende intervenciones
psicoeducativas que integran tanto mindfulness como el conocimiento de las fortalezas de los niños y niñas a los que se aplica
el programa. Este programa va encaminado a aumentar la atención-concentración, incrementar la inteligencia emocional
plena, disminuir o prevenir la ansiedad y mejorar las habilidades interpersonales. [EN] The present work is justified by the need to intervene in gifted children with excessive perfectionism, which can lead them to not tolerate adequately the frustration and to be anxious in certain situations. All this, combined with other frequent characteristics in this type of children, such as having frequent distractions and a high emotional and sensorial intensity that generates emotional conflicts, can cause deficits in their interpersonal skills. In response to the above need, a program based on mindfulness for gifted children is planned. This program includes psychoeducational interventions that integrate mindfulness and knowledge of the children’s strengths to whom the program is applied. The program is designed to increase attention-concentration, increase full emotional intelligence, decrease or prevent anxiety and improve interpersonal skills. |
Issue Date: | 6-Sep-2017 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
metadata.dc.rights: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Psicología Positiva |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFM_ISABEL_MILLN_SANTIAGO.pdf | 356,44 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License